Iedereen kent het Hofplein met de mooie fontein. Maar ook van het vele verkeer. Over een paar jaar is de drukke rotonde veranderd in een groen en levendig stadsplein met natuurlijk de fontein als bruisend middelpunt.
Het verkeer rijdt in de toekomst langs de randen van het plein. Er komen minder rijbanen voor auto’s. En daardoor meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
De tram blijft wel over het plein rijden. Dus net zoals het nu is.
Door deze veranderingen kunt u straks wandelen in het groen met uitzicht op de spuitende fontein. Vanaf de bankjes kijkt u uit op de bronzen beelden van Willem de Kooning. En u kunt genieten van kleine tentoonstellingen en optredens.
Definitief ontwerp Hofplein klaar
Het Hofplein krijgt een totaal nieuwe inrichting: het wordt een groen, stedelijk plein waar je lekker rondom kunt fietsen en een wandeling kan maken tussen het groen met uitzicht op de fontein, want die blijft uiteraard!
Groener en meer verkoeling door bomen
Door de ruim 150 verschillende grote en kleinere bomen wordt het plein een stuk groener en koeler. Veel van die bomen komen van andere plekken in de stad en wachten op dit moment in de Rotterdamse Stadskwekerij op voortzetting van hun leven op het Hofplein. Naast bomen komen er in de groenvakken planten die bijdragen aan de biodiversiteit.
De gemeente Rotterdam heeft onderzoek laten doen naar het effect van de nieuwe groene inrichting van het Hofplein op de hittestress in de binnenstad.
Hieruit blijkt dat het drukke verkeersknooppunt verandert in een koele verblijfslocatie. De gemiddelde gevoelstemperatuur neemt gedurende de jaren af met ruim 7 °C wat bijdraagt aan de vermindering van hittestress in de binnenstad.
‘Dit nieuwe Hofplein gaat heel veel Rotterdammers blij maken!’
Vincent Karremans, wethouder buitenruimte en mobiliteit
Waterberging
Aan de rand van het plein komt een grote ondergrondse waterberging. Bij hevige regenbuien kan er 1200m3 regenwater worden opgeslagen, wat de wateroverlast op straat beperkt. De opgeslagen neerslag wordt in droge perioden gebruikt om de bomen en het overige groen water te geven.
Meer balans tussen alle weggebruikers
De tram blijft, fietsers rijden rond op tweerichtingsfietspaden en auto’s rijden langs de randen van het plein. Vooral voor auto’s zal er op het nieuwe Hofplein minder ruimte zijn. Het Hofplein wordt immers van een druk verkeersplein voor auto’s, vooral een groen stadsplein.
Om de bereikbaarheid van het centrum voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten echter te garanderen, wordt er onder andere gewerkt aan een verkeerscirculatieplan.
Maar waar nu alleen auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens rijden, kunnen straks vooral ook voetgangers wandelen of even gaan zitten en genieten van bomen, planten, de fontein en de kunstwerken van Willem de Kooning.
Wethouder Vincent Karremans (buitenruimte en mobiliteit):
‘Dit nieuwe Hofplein gaat heel veel Rotterdammers blij maken! Het wordt echt een plek om naartoe te gaan in plaats van er zo snel mogelijk overheen te rijden. Ik ben er trots op dat we, ondanks dat het druk en vol is in de stad, toch dit fantastische ontwerp hebben liggen. En bij een kampioenschap van Feyenoord kunnen we nog steeds de fontein in!’
Samen met ondernemers en Rotterdammers
Er is veel gesproken met ondernemers en inwoners over de nieuwe inrichting van het Hofplein. Met als eindresultaat dit definitieve ontwerp. De combinatie van groen, water, minder (auto)verkeer en meer ruimte voor wandelaars en fietsers wordt door de meeste
Rotterdammers zeer positief bevonden. Ook is gehoor gegeven aan de wens om het centrum wel bereikbaar te houden per auto voor ondernemers/logistiek, kantoren en voor de bewoners van het centrum.
Van plan naar uitvoering
Het definitief ontwerp van het Hofplein is nu gereed en vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Dit jaar nog start het aanbestedingstraject zodat begin 2025 de uitvoering van het Hofplein kan beginnen.